V sobotu mne kontaktovala prodávající z Letňan ohledně ocenění jejího bytu. Spíše tedy s požadavkem na ověření reálnosti ceny, kterou si sama stanovila.
Sama mne již předem upozornila, že se s nikým nebude bavit o větší slevě jak 100.000 Kč (tak mne napadlo, proč mne vůbec oslovovala).
Paní jsem se snažil v jejím nejlepším zájmu poradit.
Mám jako spousta dalších kolegů z oboru placený software, který mne automaticky zobrazuje nové nabídky od soukromých inzerentů, a to ihned po jejich zadání.
Dnes mě přišel ze systému email, že tato paní přes veškeré mé rady zadala soukromý inzerát na inzertní portál bez realitky, kde požadovanou cenu sice upravila o 300.000 Kč méně, než původně chtěla, je však stále dalších 300.000 nad cenou, kterou jsem ji doporučil, pokud by to pojala „tak trochu lépe“.
V tuto chvíli je tedy na daném inzertním portále vyvěšený předražený, ošklivě nafocený byt a čeká v podstatě na jedince, který se ,,chytne“ a paní si bude mnout nad daným člověkem ruce.
Ale to se nestane – nejsme naštěstí zas tak neznalí.
Co se prakticky s jistotou stane:
Nebude se dařit, paní sníží cenu o 100.000 Kč, pak dalších 100.000 Kč, pak přijde nabídka na cenu, která bude o 200 – 300tis nižší, než cena, kterou jsem ji původně doporučil. Samozřejmě stále za zvuku telefonního vyzvánění od realitních asistentek a makléřů, kteří to mají v náplni práce, aby ji přesvědčili o svěření zakázky do jejich péče.
Teď není důležité, co paní udělá dále, ale co již udělala.
Důsledkem je, že její byt je již dobře znám mezi okruhem zájemců, kteří nemovitost v lokalitě hledají.
Zde vzniká pojem LEŽÁK.
Jasně, že i ležák je prodejný, ale už ne nikdy za ty peníze, za které má člověk možnost prodat, pokud stanoví cenu na začátku perfektně.
Samozřejmě v dalším rozvinutí myšlenky je nutné si říct, že portály, které nabízejí soukromou inzerci na prodej nemovitostí jsou plné nabídek, které mají špatně určené ceny a někteří neodborní realitní makléři pak jsou ochotni za tyto ceny inzerovat i na realitních portálech jen z toho důvodu, aby měli nějakou nabídku (což je jim většinou stejně k ničemu) a tím sami sobě všichni určují systém neodborně stanovených cen.
80-90% soukromých inzerentů udělá hned na začátku přesně tuto zásadní chybu – neporadí se s odborníkem o reálné ceně své nemovitosti.
Pokud někteří z Vás považují prodejní strategii ,,dám tam cenu a pak to když tak zlevním“ za správnou, ujistím Vás v jednom, je to zásadně špatně. O peníze připravíte sami sebe, ne ty druhé.
No a vrátíme se k paní z Letňan.
Vždy existuje řešení.
Prodej na půl roku stopnout a poté vyrazit v novém designu a s profesionálně určenou cenou.
Tak dokáže zamezit tomu, že nebude tratit statisíce na finální prodejní ceně.
O této problematice budu postupně psát dál.